https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 18.4.2024

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

medium_finavia_sustainable_air_traffic_14

Kuva: Finavia Oyj

– Vety on tulevaisuudessa potentiaalinen energianlähde lentoaseman kalustossa ja ilmailussa. Valmistaudumme vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin niin oman kalustomme kuin lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden ja yritysten tarpeita ajatellen, Finavian vastuullisuudesta, tekniikasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson sanoo.

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin tammikuussa 2024. 

– Lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä avainasemassa on lentokerosiinin korvaaminen fossiilittomalla käyttövoimalla, eli uusiutuvista raaka-aineista tehdyllä polttoaineella sekä sähköllä ja vedyllä. Suomalaisena lentoasemayhtiönä haluamme olla mukana Euroopan kärkijoukoissa innovoimassa uusien käyttövoimien soveltamiskohteita, Hansson jatkaa.

Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä. Ilmailussa kehitystyö ja uusien ratkaisujen turvallinen käyttöönotto vievät aikaa.

– Kestävän lentoliikenteen edistäminen on koko toimialan yhteinen tavoite, ja uskomme vahvasti siihen, että vety on yksi osa tulevaisuuden ilmailun ratkaisuja, johtaja Henri Hansson sanoo.

Vedyn käyttöpilotti

Finavia on mukana myös Itämeren alueen lentoasemien BSR HyAirport-vetyhankkeessa, jossa tutkitaan ja edistetään vedyn käyttöä lentoasemaympäristössä. Kolmivuotiselle vetyhankkeelle on myönnetty neljän miljoonan euron EU-rahoitus.

Yhtiö pilotoi ensimmäisenä Euroopassa vedyn käyttöä Helsinki-Vantaan lentoaseman raskaan kunnossapitokaluston käyttövoimana osana hanketta.

– Vetyvoimainen kalusto ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös vedyllä toimivat ilma-alukset tuovat mukanaan uudenlaisia vaatimuksia lentoasemille. Kokemus vedyn toimittamisesta, varastoinnista ja jakelusta antaa meille arvokasta tietoa lentoaseman toiminnan ja infrastruktuurin kehittämistä varten, kestävän kehityksen päällikkö Mikko Viinikainen Finaviasta sanoo.

medium_helsinki_airport_winter_maintenance_7

Yksi lumenpoistoon käytettävä harjapuhallin painaa yli 30 tonnia, ja kalusto kuluttaa 80 prosenttia kaikista Finavian käyttämistä polttoaineista. Finavia Oyj

Suomessa valmistetun harjapuhaltimen toinen moottori vaihdetaan kaasumaista vetyä polttavaksi mäntämoottoriksi.

– Pelkästään Helsinki-Vantaalla on noin 20 raskasta lumenpoistokonetta, jotka voisivat tulevaisuudessa toimia vetyvoimaisesti.

Finavia uskoo, että tulevaisuudessa lentoasemilla käytetään useita vähäpäästöisiä teknologioita samanaikaisesti.

– Finavian kunnossapitokalustossa käytetään jo laajasti uusiutuvia polttoaineita. Tulevaisuudessa pieni ja keskisuuri kalusto sähköistyy ja vetytoimiset ratkaisut kehittyvät raskaimmille työkoneille, mitä nyt käynnistyneessä hankkeessa pilotoidaan, Viinikainen toteaa.

Finavian tavoite on saavuttaa vuonna 2025 hiilipäästöjen nettonollatason omassa toiminnassaan 20 lentoasemalla Suomessa.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.