https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Savukaasulauhdutin tehostaa energiantuotantoa Naantalissa

Naantalin voimalaitoksen monipolttoaineyksikköön rakennettu savukaasulauhdutin on otettu käyttöön. Lauhdutin tehostaa merkittävästi energiantuotantoa Naantalin voimalaitoksella ja lisää kaukolämmön tuotantotehoa 30 prosenttia eli 60 megawattia (MW) monipolttoaineyksikössä lisäämättä kuitenkaan polttoaineiden kulutusta. 

TSE

Turun Seudun Energiantuotannon Naantalin voimalaitos. (Valmet)

Investointi savukaasulauhduttimeen vie Turun Seudun Energiantuotanto Oy:tä  kohti kivihiiletöntä energiantuotantoa. Savukaasulauhduttimella tuotettu lämpö korvaa pääosin aiemmin kivihiilellä tuotettua lämpöä, ja vastaa vuositasolla noin 600 kerrostalon kuluttaman lämmön määrää.

–Olemme ottaneet savukaasulauhduttimella talteen lämpöä savukaasuista marraskuun lopulta lähtien. Lauhdutin on vähentänyt Naantalin voimalaitoksen polttoaineen käyttöä hyvin merkittävästi. Mikä parasta, savukaasulauhdutin on osaltaan vaikuttanut siihen, että talvikaudella huippulaitoksena toimivan, kivihiiltä polttoaineenaan käyttävän Naantalin kolmosyksikön käyntiaika on jäänyt hyvin vähäiseksi. Teemme parhaillaan esisuunnittelua useasta eri vaihtoehtoisesta polusta, jotka johtavat kokonaisuudessaan kohti kivihiiletöntä tuotantoa laitoksillamme, sanoo Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimitusjohtaja Maija Henell.

Savukaasulauhduttimen toiminta perustuu biopolttoaineiden polton tuottaman kostean savukaasun lauhdutuksesta syntyvän energian hyödyntämiseen. Lauhduttimen avulla saadaan aikaisemmin hukkaan mennyt energia talteen. Lauhduttamalla talteen otettavan energian määrä on vuodessa noin 250–300 gigawattituntia (GWh).

Savukaasulauhduttimen päälaitteen toimitti Valmet.

TSE kertoi aiemmin, että laitoksella on otettu käyttöön myös uusi, kivihiiltä korvaava polttoaine, asfalteeni. Asfalteeni tulee korvaamaan lähes puolet Naantalin laitoksen monipolttoaineyksikön jäljellä olevasta kivihiilen käytöstä. Asfalteeni on öljypohjainen tuote, jota syntyy Nesteen Kilpilahden öljynjalostamon prosessin sivutuotteena. Sen hiilidioksidipäästöt ovat kivihiiltä pienemmät ja aikaisemmat käyttökokemukset muilla laitoksilla todentavat sen soveltuvan erinomaisesti kivihiilen korvaamiseen kiertopetikattilassa.

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 3:n ensimmäinen vuosihuolto on lopulta ohi – palasi yöllä sähköntuotantoon

37 vuorokaudeksi tarkoitettu huolto kesti noin 74 vuorokautta ja yhdeksän tuntia. Teollisuuden Voima arvioi jo ennakkoon ensimmäisen vuosihuollon olevan työläs. Sähköntuotannonjohtaja Marjo Mustosen mukaan nyt päättyneistä huolloista saatiin arvokasta oppia tulevaisuuteen.

16.5.2024 | Alan Uutiset

Suomen kolmanneksi suurin tuulipuisto vihittiin käyttöön Pjelaxissa

Fortumin ja Helenin yhteishanke, 56 tuulivoimalan Pjelax-tuulipuisto tuottaa vuosittain noin viisi prosenttia Suomen koko tuulivoimatuotannosta.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.