https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Konepajateollisuuden tehokkuuden edistäjä

Metallintyöstössä käytettävät lastuamisnesteet vaikuttavat suoraan konepajateollisuuden tuotannon tehokkuuteen, laatuun, ekologisuuteen sekä koneistajan työskentelyolosuhteisiin. Parhaimmillaan oikealla lastuamisnesteen valinnalla saadaan säästettyä aikaa, rahaa, koneita, ihmisiä ja luontoa.

cleaning_619f24d63e

Pahimmillaan väärät valinnat kuluttavat koneita ennenaikaisesti, lyhentävät työstökoneiden huoltoväliä ja lisäävät tuotannon seisauksia sekä aiheuttavat työterveysongelmia koneistajille ja ylimääräistä kuormaa ympäristölle.

Lastuamisnesteiden parissa jo lähes 30 vuoden ajan työskennellyt konepajateollisuuden asiantuntija Panu Ranta tietää, että pihistely ja ymmärtämätön huolimattomuus työstönesteiden valinnassa voivat tulla kalliiksi.

– Hintakriittisyys saa monet teollisuuden toimijat valitsemaan lastuamisnesteen pelkän nestetiivisteen hankintahinnan perusteella, vaikka todellisuudessa nestetiiviste on lastuamisnestekustannuksista kaikista pienin kuluerä, Ranta herättelee.

Elinkaarikustannukset ratkaisevat

Hankintahinnan lisäksi lastuamisnesteiden aiheuttamat ylläpito-, käsittely-, jäte-, hävikki- ja työterveyskulut tulisi huomioida kustannusarviota ja ostopäätöstä tehdessä.

– Erään saksalaistutkimuksen mukaan lastuamisnesteiden hävittäminen on suurin kuluerä tuotteen elinkaaren kokonaiskustannuksissa (33 %) ja työterveyden hoitokustannukset toiseksi suurin (26 %). Jälkimmäinen yllättää monet, mutta iho-ongelmat ovat työstönesteiden käsittelijöiden keskuudessa valitettavan yleisiä, Ranta kertoo ja kokemus puhuu.

Suurin kustannussäästö saavutetaankin valitsemalla työturvallinen neste, jonka vaihtoväli on pitkä.

– Laadukas lastuamisneste on merkittävä tuotannon tekijä, jonka merkitys jää valitettavan usein tiedon puutteen vuoksi huomioimatta, Ranta toteaa.

Ystävällinen ihmiselle ja ympäristölle

Laadukkailla ja tuotantoon sopivilla työstönestevalinnoilla on potentiaalia pidentää nesteiden vaihtoväliä ja vähentää hävitettävän jätteen määrää moninkertaisesti.

–Sveitsiläisen laatubrändi Blaserin lastuamisnesteiden vaihtoväli on tyypillisesti useita vuosia, monessa kilpailevassa tuotteessa vaihto ja siten myös käytetyn nesteen kustannuksiltaan kallis hävittäminen ja koneiden pesu voidaan pahimmillaan joutua tekemään kahdesti vuodessa, Ranta toteaa.

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 3:n ensimmäinen vuosihuolto on lopulta ohi – palasi yöllä sähköntuotantoon

37 vuorokaudeksi tarkoitettu huolto kesti noin 74 vuorokautta ja yhdeksän tuntia. Teollisuuden Voima arvioi jo ennakkoon ensimmäisen vuosihuollon olevan työläs. Sähköntuotannonjohtaja Marjo Mustosen mukaan nyt päättyneistä huolloista saatiin arvokasta oppia tulevaisuuteen.

16.5.2024 | Alan Uutiset

Suomen kolmanneksi suurin tuulipuisto vihittiin käyttöön Pjelaxissa

Fortumin ja Helenin yhteishanke, 56 tuulivoimalan Pjelax-tuulipuisto tuottaa vuosittain noin viisi prosenttia Suomen koko tuulivoimatuotannosta.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.