https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Työturvallisuuskortti on tuottanut tulosta; riskit hallinnassa rengasalalla

Systemaattinen Rengasturvallisuuskortti-koulutus on olennaisesti parantanut työturvallisuutta rengasalalla. Rengasturvallisuuskortti-koulutus aloitettiin tasan kymmenen vuotta sitten 31.5.2006 ensimmäisenä toimialakohtaisena Työturvallisuuskortti-järjestelmänä Suomessa.

Rengasalan työnantaja- ja palkansaajajärjestöt lähtivät kehittämään omaa työturvallisuuskorttia, koska 2000–luvulla oli tapahtunut useita vakavia työtapaturmia, muun muassa raskaan renkaiden räjähdyksiä erittäin kohtalokkain seurauksin. Lisäksi rengastyötä tehdään useilla eri toimialoilla vaihtelevalla ammattitaidolla. Yhtenä riskiryhmänä ovat satunnaisesti renkaita työkoneisiin vaihtavat.

Työturvallisuustilanne rengastyössä on selkeästi parantunut Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen ansiosta. Viime vuosina on tapahtunut paljon. Siisteyteen on panostettu, turvahäkkien käyttö on yleistynyt, rengastöiden riskeihin ja oikeisiin työtapoihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja asenteet ovat selkeästi kohentuneet. Viimeisen kymmenen vuoden aikana vain yksi rengasasentaja on menehtynyt työtapaturman johdosta, kun aikaisemmin kuolemantapauksia oli useampia.

Tutkinnon suorittaminen oikeuttaa saamaan henkilökohtaisen Rengasturvallisuuskortin, jonka tutkinnon suorittaneille luovuttaa Työturvallisuuskeskus (TTK). Kortin on hankkinut tähän mennessä yli puolet rengasalan ja korjaamoiden henkilöstöstä, yhteensä vajaat 1 400 henkilöä.

- Suuret rengaspaineet voivat purkautuessaan aiheuttaa räjähdyksen, jonka voimasta työntekijä lentää kovalla nopeudella jopa useita metrejä. Irrallaan oleva rengas voi puolestaan lentää räjähdyksen voimasta holtittomasti ja kovalla vauhdilla jopa kymmeniä metrejä. Renkaiden räjähtämistä ei voi estää, mutta rengastyön tapaturmariskejä voidaan minimoida ja poistaa oikeilla työmenetelmillä ja työskentelemällä huolellisesti ja varovaisesti, sanoo TTK:n asiantuntija Erkki Heinonen.

- Rengasturvallisuuskortti-koulutuksessa pyrimme erityisesti vaikuttamaan asenteisiin ja työturvallisuusajatteluun koko organisaatiossa, hän kertoo.

Rengasala otti turvallisuusasiat omaan haltuun

- Rengasturvallisuuskortti-koulutus on osoitus siitä, mitä saadaan aikaan, kun toimialan keskeiset vaikuttajat sitoutuneena ryhtyvät pitkäjänteiseen toimintaan tilanteen muuttamiseksi. Rengasalan vakavat tapaturmat herättivät toimialan työturvallisuuden kehittämiseksi työpaikoilla, toteaapuolestaan Autonrengasliiton asiamies Östen Brännäs.

Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen yhtenä suosion perustana on varmasti ollut se, että koulutusaineistoa on kehitetty ajantasaiseksi koko ajan.

- Tämä on edellyttänyt sitoutuneita ja innostuneita ihmisiä tekemään pitkäjänteistä työtä autonrengasalan työturvallisuuden parantamiseksi, kertoo TEAM Teollisuusalojen ammattiliiton työehtosihteeri Paavo Salo.

Työn vaarojen selvittäminen avainasemassa

Rengasturvallisuuskortti-koulutus kestää päivän ja kortti on voimassa viisi vuotta. Kortin uusiminen edellyttää hyväksyttyä uusintakoulutusta. Päivän uusintakoulutuksen keskeinen teema on työturvallisuuden jatkuva parantaminen. Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi ovat keskeisessä asemassa työturvallisuuden hallinnassa. Vaaratekijöitä, joita ei ole tunnistettu, ei voida työpaikoilla torjua.

TTK:n kumiteollisuuden ja autonrengasalan työalatoimikunta, jossa ovat edustettuina alan työnantaja- ja palkansaajajärjestöt, on suunnitellut Rengasturvallisuuskortti-koulutuksen rengasalan yritysten kanssa. TTK valvoo koulutustilaisuuksien laatua ja vastaa myös Rengasturvallisuuskortin haltijoiden rekisteröinnistä.

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.