
Liity nyt Promaint ry:n jäseneksi
3/2025 | Sisältö

Aika on rahaa teollisuuden kunnossapidossa – TavaraTaxin toimitusjohtaja Ville Mäkinen tietää sen.

Kysyimme Tampereen ammattikorkeakoulun teollisuusteknologian lehtori Outi Raskilta, miten korkeakouluopetus vastaa teollisuuden muuttuviin tarpeisiin.

Vuonna 2024 raitiovaunuihin tehtiin 16,6 miljoonaa nousua, ja asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla. Menestyksen takana on paitsi allianssimalli myös huolellisesti suunniteltu kunnossapito, joka takaa raitiotiejärjestelmän luotettavuuden ympäri vuoden.

Yhdeksän miljoonaa neliömetriä asfalttipintaa. Siinä on pinta-ala, jota Tampereen kaupunki pitää pelkästään päällystetyn tien osalta kunnossa vuoden ympäri.

SKF tunnetaan laakereistaan, mutta sen voitelujärjestelmien liiketoiminta on kasvanut nopeasti ja on merkittävä tekijä globaalissa markkinassa. Safematicin perintö elää ja kehittyy edelleen Muuramessa – nyt osana SKF:n kahdeksan tehtaan kansainvälistä voiteluratkaisujen verkostoa.

Kunnossapitopalvelu on suurelta osin näkymätöntä asiakkaalle, se tulee näkyväksi vasta kun konevaurio tapahtuu ja kone pysähtyy. Äkillinen vaurioseisokki pysäyttää tuotannon sekunneissa – ja testaa sekä asiakkaan että kunnossapitopalvelun hermoja. Onko tällainen kriisi vain riidan ja sopimusrikkomusten lähde, vai voiko palveluvirheen korjaus kääntyä strategiseksi työkaluksi, joka vahvistaa asiakassuhdetta ja rakentaa luottamusta jopa myrskyn keskellä?

Reaaliaikainen kunnonvalvonta mullistaa kunnossapidon arjen kaiken kokoisissa tuotantolaitoksissa.

Vesi on arvokkain omaisuutemme, sanoo automaatioinsinööri ja LIQUMin perustaja Sakari Laitinen.

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas on saavuttanut poikkeuksellisen hyviä turvallisuustuloksia systemaattisella työllä. Kunnossapidolla on ollut keskeinen rooli tehtaan turvallisuuskulttuurin rakentamisessa.

Vuosituhat vaihtui lopulta rauhallisesti ja ilman suurempia ongelmia. Pelätyn kaltaista tietojärjestelmien romahdusta ei tapahtunut. Liekö ongelmattomuus johtunut hyvästä valmistautumisesta, vai olivatko pelot tietojärjestelmien aiheuttamista ongelmista turhia?