3/2025

Liity nyt Promaint ry:n jäseneksi

Liity nyt Promaint ry:n jäseneksi ja saat muiden jäsenetujen lisäksi Promaint-lehden (lisäetuna tällä hetkellä myös Maintworld-lehden)! Yhdistyksen jäsenien käytössä on myös alan johtavan ammattilehden lehtiarkisto. Lehden verkkosivuilla on luettavissa vain kaksi uusinta lehteä.

3/2025 | Sisältö

Tampere
Teksti: Jari Kostiainen Kuvat: Hannu Piirainen
Teollisuuden sydän ei saa pysähtyä

Aika on rahaa teollisuuden kunnossapidossa – TavaraTaxin toimitusjohtaja Ville Mäkinen tietää sen.

Tampere
Teksti: Mia Heiskanen Kuvat: Outi Rask Shutterstock
TAMKin sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus vastaa alan muutokseen

Kysyimme Tampereen ammattikorkeakoulun teollisuusteknologian lehtori Outi Raskilta, miten korkeakouluopetus vastaa teollisuuden muuttuviin tarpeisiin.

Tampere
Teksti: Mia Heiskanen Kuvat: Mikko Vares/ Tampereen Raitiotie Oy Antti Uotila
Tampereen raitiotien reilut 600 ammattilaista pitävät ratikan pyörät pyörimässä

Vuonna 2024 raitiovaunuihin tehtiin 16,6 miljoonaa nousua, ja asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla. Menestyksen takana on paitsi allianssimalli myös huolellisesti suunniteltu kunnossapito, joka takaa raitiotiejärjestelmän luotettavuuden ympäri vuoden.

Tampere
Teksti: Jari Kostiainen Kuvat: Emilia Narmio Laura Happo Julia Koski Milko Tietäväinen
Tampere huoltaa yhdeksän miljoonaa neliötä asfalttia – kunnossapito käy miljoonaluokassa

Yhdeksän miljoonaa neliömetriä asfalttipintaa. Siinä on pinta-ala, jota Tampereen kaupunki pitää pelkästään päällystetyn tien osalta kunnossa vuoden ympäri.

Teollisuus
Teksti: Jaakko Tennilä Kuvat: SKF tehdas ja alue kuvat (SKF) Jaakko Tennilä
Muuramelta maailmalle

SKF tunnetaan laakereistaan, mutta sen voitelujärjestelmien liiketoiminta on kasvanut nopeasti ja on merkittävä tekijä globaalissa markkinassa. Safematicin perintö elää ja kehittyy edelleen Muuramessa – nyt osana SKF:n kahdeksan tehtaan kansainvälistä voiteluratkaisujen verkostoa.

Kunnossapitopalvelu
Teksti: Outi Nurmilaukas Kuva: Shutterstock
Kunnossapidon palveluvirhe – uhka vai mahdollisuus?

Kunnossapitopalvelu on suurelta osin näkymätöntä asiakkaalle, se tulee näkyväksi vasta kun konevaurio tapahtuu ja kone pysähtyy. Äkillinen vaurioseisokki pysäyttää tuotannon sekunneissa – ja testaa sekä asiakkaan että kunnossapitopalvelun hermoja. Onko tällainen kriisi vain riidan ja sopimusrikkomusten lähde, vai voiko palveluvirheen korjaus kääntyä strategiseksi työkaluksi, joka vahvistaa asiakassuhdetta ja rakentaa luottamusta jopa myrskyn keskellä?

Teknologia
Teksti: Nina Garlo Kuvat: Schafler
Kohti autonomista tehdasta: teollisuuslaitteiden- ja koneiden hiljainen vallankumous

Reaaliaikainen kunnonvalvonta mullistaa kunnossapidon arjen kaiken kokoisissa tuotantolaitoksissa.

Teknologia
Teksti: Nina Garlo Kuvat: Liqum Shutterstock
Minuutin välein mitattu vesi turvaa maailmaa

Vesi on arvokkain omaisuutemme, sanoo automaatioinsinööri ja LIQUMin perustaja Sakari Laitinen.

Työturvallisuus
Teksti: Mia Heiskanen Kuvat: Valmet Automotive, Vesa Ryömä
Kunnossapito turvallisuuskulttuurin kulmakivenä

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas on saavuttanut poikkeuksellisen hyviä turvallisuustuloksia systemaattisella työllä. Kunnossapidolla on ollut keskeinen rooli tehtaan turvallisuuskulttuurin rakentamisessa.

Historia
Teksti: Jaakko Tennilä Kuvat: Promaintin kuva-arkisto – Kunnossapito-lehdet 2000-2010
Kunnossapitomarkkinan muutokset noin 40 vuoden aikana, osa 3, 2000 luvun alku

Vuosituhat vaihtui lopulta rauhallisesti ja ilman suurempia ongelmia. Pelätyn kaltaista tietojärjestelmien romahdusta ei tapahtunut. Liekö ongelmattomuus johtunut hyvästä valmistautumisesta, vai olivatko pelot tietojärjestelmien aiheuttamista ongelmista turhia?