NRC Group hankki ratatöihin uuden sukupolven tukemiskoneen

Pohjoismaiden ensimmäinen energiatehokas System 7 -vaihteentukemiskone tuottaa tukemisvoimat pelkästään hydrauliikan avulla.
NRC Group Finland on ottanut käyttöön liikkuvaan ratakalustoonsa uuden System 7 -tukemiskoneen. Uusi kone korvaa entisen vaihteentukemiskoneen ja tuo mukanaan parannuksia energiatehokkuuteen ja toimintavarmuuteen.
System 7 -vaihteentukemiskone on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja koko Pohjoismaissa.
”Uusi kone on suunniteltu energiatehokkaaksi, ja sen käyttö vähentää merkittävästi mekaanista kulumista verrattuna perinteisiin koneisiin. Se mahdollistaa tarkemman ja nopeamman tukemisen, mikä on välttämätöntä tiheästi liikennöidyillä raiteilla”, sanoo NRC Groupin kalustopäällikkö Tapani Saarinen.
Koneen energiatehokkuutta lisäävät muun muassa hydrauliikkapohjainen tukemisvoimajärjestelmä ja aurinkopaneelit.
Ensimmäisiin varsinaisiin tukemistöihin koneella on päästy jo syyskuussa kunnossapitoalueilla 11 ja 12 Pohjois-Suomessa sekä radan rakentamistöissä Jyväskylässä.
Moderni energiaa säästävä jättiläinen
System 7 on 32 metriä pitkä ja painaa 116 tonnia. Kone pystyy tunnissa tukemaan jopa noin 650 metriä suoraa linjaraidetta tai yhden vaihdealueen, jossa raiteet risteävät. Kone poikkeaa NRC Groupin nykyisistä tukemiskoneista erityisesti tukemisaggregaattien ja työnjäljen mittausjärjestelmän osalta.

System 7 tuottaa tukemisvoimat pelkästään hydrauliikan avulla. Tämä tarkoittaa, että koneen aggregaateissa ei ole perinteistä epäkeskoakselia, joka pyörii jatkuvasti työskentelyn aikana.
”Tästä ominaisuudesta saadaan merkittävää energiansäästöä. Lisäksi aggregaattien mekaaninen kuluminen on 70 prosenttia pienempi perinteisiin aggregaatteihin verrattuna”, kertoo Tapani Saarinen.
Uutta on myös se, että työnjäljen mittaus perustuu peilien ja lasersäteiden havainnointiin, ei perinteisiin mekaanisiin vaakoihin ja mittalankojen asemiin.
”Hydraulisesti toimiva aggregaatti mahdollistaa puristusvoimien ja -aikojen muutosten vertailun tukikerroksen joustavuuteen. Tämä ominaisuus tuo lisäarvoa asiakkaalle, kun tukikerroksen laatua vertaillaan tukemiskertojen välillä”, Saarinen painottaa.
System 7 – vaihteentukemiskone
- Pituus 32,5 metriä, paino 116 tonnia
- Raideleveys 1524 mm
- Hydraulisesti toimiva aggregaatti
- Omat aurinkopaneelit lisäsähkön tuottamiseen
- Ominaisuudet, joiden avulla pystytään mittaamaan raidesepelikerroksen kuntoa
- Pystyy tunnissa tukemaan rautatien suoraa eli linjaraidetta jopa 650 metriä tai koko vaihdealueen, jossa raiteet risteävät ja junakalusto voi vaihtaa raidetta.