Väylät huoltovarmuutta parantamassa

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää, ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Muuten voi käydä niin, että päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.
Kantavuusmittauksilla ja rakennekerrosten tutkimuksilla on olennainen asema tiehankkeiden suunnittelussa ja perusparannuksissa.
West Coast Road Masters Oy on toukokuussa 2012 perustettu tiestöalan mittaus- ja konsultointipalveluita tuottava yritys.
Yrityksen erikoisosaamista ovat kantavuusmittaukset pudotuspainolaitteella, levykuormituslaitteella ja Loadmanilla, kunnossapidon alueurakoiden laadunvalvonta sekä erilaiset inventoinnit. Myös yksityisteiden perusparannusten suunnittelu, siltojen kuntoarviointi, tien rakennekerrosten kairaukset, päällystenäytteiden poraukset sekä liikenteenohjaukset kuuluvat yrityksen kattavaan toimenkuvaan. Porilainen yritys toimii koko maassa sekä Ruotsissa ja Virossa. Toimipisteet ovat Porissa, Kouvolassa, Tampereella ja Helsingissä.
– Asiakaskuntaamme kuuluu julkisen hallinnon yksiköitä ja eri toimialojen yrityksiä. Muun muassa ELY-keskukset, Väylävirasto, kunnat ja kaupungit, Metsäkeskukset, Metsänhoitoyhdistykset, energia-alan sekä erilaiset maanrakennusalan yritykset ja rakennusliikkeet ovat merkittäviä asiakkaitamme. Ammattitaitomme ja alan viimeisimmän teknologian sekä maanlaajuisen yhteistyöverkostomme ansiosta pystymme palvelemaan lähes kaikissa tiestölle tehtävissä mittauksissa ja inventoinneissa, kertoo West Coast Masters Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio.
Kehittyvä yritys
Viime vuosina yrityksen toiminta on kehittynyt myönteisesti. Yrityksen kalustoa päivitetään usein. Uusimpia hankintoja ovat kolmas pudotuspainolaite, syksyllä 2021 otettiin käyttöön Troxler tiiveysmittauksiin, ja uusien päällysteiden kitkanmittaukset tehdään PANK-hyväksytyllä Kitka-Sisulla.
– Erilaiset inventoinnit esimerkiksi erikoiskuljetusten reittiselvitysten tarpeisiin ovat lisääntyneet tuulivoimarakentamisen myötä.
– Tarkastamme myös teiden alittavien poikkirumpujen kuntoa ja videoimme ne samalla.
Tampereen toimipisteestä löytyy paikkatiedon asiantuntija, jolta onnistuu erilaisten karttojen ja esitysten tekeminen asiakkaisen tarpeiden mukaan.
– Myös yrityksen asiakaskunta on laajentunut. Asiakkaat arvostavat meidän joustavuuttamme, tarkkuuttamme sekä nopeaa ja hyvää palveluamme, toteaa Vainio.

Ruotsissa.
Laaja skaala työkohteita
Levykuormituslaitteella rakennetta kuormittamalla saadaan laskettua rakenteen kantavuus ja tiiveys. Levykuormituskokeita käytetään erilaisissa nostoalueiden, pihojen, pysäköintialueiden ja talonrakentamisen perustuksissa sekä tuulivoimapuistojen rakentamisen laadunvalvonnassa.
– Teollisuusrakentamisessa mittaamme muun muassa hallien ja järeiden nosturien perustuksia. Olemme mitanneet myös sillanrakentamisen ja kaatopaikkarakentamisen perustuksia, toteaa Vainio.
Viime kesänä West Coast Road Mastersilla oli meneillään mittaushankkeita esimerkiksi Turun ja Porin kaupungeille katujen päällystystä varten. Rakentamisen aikaisia kantavuusmittauksia tehtiin muun muassa vt 4 Äänekosken hankkeilla Destialle. Lisäksi on tehty lukuisia muita eri kuntien ja kaupunkien kantavuusmittauksia. Tuulivoimapuistojen ja aurinkovoimapuistojen mittauksia on tehty suunnittelua ja rakentamisen aikaista laadunvalvontaa varten.
– Erikoiskuljetusreittien kantavuusmittaukset ovat lisääntyneet tuulivoimarakentamisen ja sähköverkkojen rakentamisen myötä. Myös huoltovarmuuden varmistaminen on lisännyt kantavuusmittauksia koko maassa, luettelee Vainio.
Pudotuspainolaitteella yleiskuva tieverkon kantavuudesta
Kantavuusmittaus on nopea ja edullinen tapa varmistua kohteen kuormituskestävyydestä. Pudotuspainolaitteella mitatut taipumat ja D0 -taipumasta laskettu kantavuus kuvaavat hyvin tien pinnan ja rakenteen kykyä vastustaa pysyviä muodonmuutoksia.
– Mittaustuloksista lasketaan tien kantavuus, jolloin samalla selviää mahdolliset kantavuuspuutteet. Mitoitusohjelmistoilla lasketaan kantavuusvaatimuksen saavuttamiseksi tarvittava rakennekerroksen lisäystarve. Pudotuspainolaitteella tehtävä kantavuusmittaus on nopea ja luotettava tapa varmistua kohteen kuormituskestävyydestä, kertoo Vainio.
– Nykyaikaisilla pudotuspainolaitteilla suorittamamme kantavuusmittauspalvelut ovat yksi päätuotteistamme. Suunnittelua palvelevia kantavuusmittauksia tehdään esimerkiksi yleiselle tieverkolle, kaduille ja kaavateille sekä yksityis- ja metsäautoteille. Teemme kantavuusmittauksia ja rakennekerrosten kairauksia korjausvelan korjaamiskohteisiin eri puolella Suomea.
Laadunvalvontaan kantavuusmittauksia tehdään esimerkiksi päällystyskohteille, yleisten teiden perusparannuskohteille ja kelirikkokorjauskohteille.
Uusille teille ja kaduille sekä yksityisteiden perusparannuskohteille mittaukset ennen päällystämistä ovat tärkeitä. Tien rakenteen materiaalien käyttäytymistä liikennekuormituksen alla kuvaa tienpinnan taipuma. Tätä liikennekuorman aiheuttamaa rasitusta simuloidaan ja kuormituksen aiheuttamaa taipumaa mitataan pudotuspainolaitteella. KUAB pudotuspainolaitteen tierakenteeseen aiheuttaman kuormituksen kesto on noin 22 ms ja se vastaa hyvin raskaan liikenteen aiheuttamaa kuormitusvaikutusta, toteaa Vainio.
Päällysteiden poraukset
– West Coast Road Masters tekee päällysteiden porauksia päällysteiden laadunvalvontaan, esimerkiksi päällysteen paksuuden mittaamiseen ja vanhojen päällysteiden ennakkotutkimuksiin. Yrityksen käytössä on nykyaikainen porakalusto ja liikenteen turvallisen sujumisen takaavat liikenteenohjauslaitteet.

Kantavuusmittaukset tuulipuistojen huoltonostoille
– Yrityksellämme on vuosien kokemus levykuormituskokeista tuulipuistojen nostokenttien levykuormituskokeista.
Kantavuus pitää mitata nosturin tukijalkojen kohdilta tai telojen alta ennen nosturin pystytystä.
Talviolosuhteissa kentän rakenne pitää sulattaa mittauspisteiden kohdalta ja rakenne tiivistää ennen mittauksia, yleensä joudutaan myös lisäämään kantavaa mursketta.
– Meiltä saa mittaukset sulatuksineen ja tiivistyksineen.
Kunnossapidon hoitourakoiden laadunvalvonta
– Kesäisin ja talvisin teemme ELY-keskuksille kunnossapidon hoitourakoiden laadunvalvontaa. Samoilla laitteistoilla ja miehityksellä laadunvalvontaa voidaan tehdä myös kunnille ja kaupungeille. Olemme olleet mukana Innomikko Oy:n alikonsulttina myös monissa Väyläviraston tilaamissa vaativissa kenttätutkimuksissa, jatkaa Vainio.
Talvikaudella olemme tehneet laadunvalvontaa kevyen liikenteen väylille, Teconer Oy:n kelianturilla varustetulla polkupyörällä Turussa ja Porissa.
Liikenteenohjaus
Liikenteenohjaukseen yritykseltä löytyy kuorma-autoon kiinnitettävä törmäysvaimennin valonuolella (TMA Stuer-Egghe 100K) sekä moottoritiemallin liikenteenohjausaitoja, joita myös vuokrataan.
– Hoidamme työkohteiden liikenteenohjaukset ja tarvittaessa teemme myös liikenteenohjaussuunnitelman. Meiltä saat myös nopeusrajoitusmerkit kohteiden nopeuden laskuun ja palauttamiseen. Pyrimme aina löytämään asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun, joten anna meidän auttaa, toteaa Vainio lopuksi.