https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Näkökulma | 9.6.2015

Älykkyyttä kunnossapitoon

Alaa vähemmän tuntevien joukossa kunnossapito mielletään usein raskaaksi ja hankalissa olosuhteissa tehtäväksi työksi, jossa on vielä tyypillisesti tiukka aikataulu. Teollisuuden suurissa investointi- ja huoltoseisokeissa edellä kuvatut tuntomerkit ovat usein todellisuutta, mutta kunnossapito on myös paljon muuta.

Älykkyyttä kunnossapitoon

Kalevi Rantala

Kirjoittaja on Promaint ry:n hallituksen jäsen ja Efora Oy:n Veitsiluodon tulosyksikön päällikkö

Viime aikoina on noussut voimakkaasti esiin tiedon parempi hyödyntäminen kunnossapidossa. Sanat teollinen internet ja big data tulevat vastaan päivittäin. Kunnossapidossa on perinteisesti hyödynnetty eri laitteiden yksittäisiä tietoja, esimerkiksi värähtelyarvoja kunnonvalvontamittauksissa. Nykyajan tiedon hallinnan sovellukset antavat uusia mahdollisuuksia hyödyntää käytettävissä olevaa tietoa myös kunnossapidossa muun muassa laitteiden vikaantumisen ennustamiseen.

Keräämällä tietoa laitteiden ympärillä toimivista eri tietojärjestelmistä kuten tuotantotiedot, ohjausjärjestelmät ja kunnossapidon tiedot sekä näitä tietoja älykkäästi samanaikaisesti analysoimalla voidaan mahdollinen laitteen häiriö ennustaa varmemmin etukäteen. Operaattorilla jää näin aikaa poistaa hallitusti alkava vikatilanne siten, että tuotanto ei ehdi pysähtyä.
Suomi on ollut edelläkävijä monella teknologia-alueella. Miksi emme voisi olla suunnannäyttäjiä myös teollisessa internetissä ja tiedon hyödyntämisessä tuotantolaitteistojen älykkäässä kunnossapidossa?

On hienoa, että Suomessa on suuria investointihankkeita meneillään ja myös uusia hankkeita on starttaamassa. Jotta voimme varmistaa kilpailukykymme myös tulevaisuudessa, pitää meidän hoitaa myös kunnossapito tehokkaasti uusia tekniikoita ja tietoa hyödyntäen. Tuotannon täytyy toimia kuhunkin tilanteeseen parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Kun on sitten suunnitellun
huollon aika, edelleen arvossa ovat ne taidot, joilla osaava kunnossapitohenkilöstö suorittaa laitteiden vaihdot ja huollot turvallisesti sekä asiantuntevasti, jotta seuraava tuotantojakso voidaan ajaa ilman yllättäviä häiriöitä.

Uusimmat artikkelit

8.5.2024 | Alan Uutiset

Teknologiateollisuus: tilauskanta ohenee edelleen – odotukset kääntyneet silti paremmaksi

Teknologiateollisuuden tuore markkinakatsaus kertoo, että alan yritysten saamien tarjouspyyntöjen määrä väheni alkuvuonna edelleen, mutta aiempaa vähemmän. Samalla yritysten odotukset ovat kääntyneet positiivisempaan suuntaan. yritykset viestivä edelleen osaajapulasta.

Puolustusvoimat ostaa Instalta F-35-hävittäjien huolto- ja ylläpitopalveluita

Insta ja Puolustusvoimien Logistiikkalaitos ovat sopineet Suomen F-35-hävittäjähankkeeseen liittyvästä kolmivuotisesta hankintakokonaisuudesta. Hankinnalla halutaan varmistetaan, että Suomessa on tarvittava osaaminen ja F-35-järjestelmän huoltokyky sekä huoltovarmuus vuosikymmeniksi eteenpäin.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.