Kone- ja tuotantotekniikan koulutus tarvitsee tiiviimpää yhteyttä työpaikkoihin

Kuvituskuva: iStock

Karvin mukaan opiskelijoiden ammatillinen perusosaaminen on vahvaa, mutta matematiikassa ja työelämätaidoissa on puutteita. Työelämäyhteistyö ja näyttöjen toteutus vaativat selkeää parannusta. Myös opettajien työelämäosaamista on vahvistettava.

Kone- ja tuotantotekniikan alan ammatillinen osaaminen saa pääosin myönteisen arvion, käy ilmi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuoreesta selvityksestä. Opiskelijoilla on vahva ammatillinen perusosaaminen, mutta matemaattinen osaaminen ja työelämätaidot eivät vastaa alan tarpeita. Lisäksi työelämän ja oppilaitosten välinen yhteistyö on monin paikoin liian vähäistä. Myös opintojen keskeyttämisaste on alalla huolestuttavan korkea.

Arviointi kattoi kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon sekä tuotantotekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkinnot. Mukana olivat kaikki kyseisiä tutkintoja tarjoavat koulutuksen järjestäjät, yhteensä noin 8 400 opiskelijan osaamista tarkastellen.

MAINOS
MAINOS PÄÄTTYY

Työelämä tiiviimmin mukaan näyttöihin

Arvioinnissa havaittiin, että työelämäyhteistyössä on merkittäviä kehittämistarpeita erityisesti näyttöjen osalta. Näyttöjen tulisi toteutua ensisijaisesti työpaikoilla ja työelämän edustajan tulisi osallistua arviointiin. Silti suurin osa perustutkinnon näytöistä ja reilu kolmasosa ammatti- ja erikoisammattitutkintojen näytöistä toteutettiin oppilaitoksissa. Myös näyttöjen arviointi jäi usein pelkästään oppilaitosten vastuulle.

”Kone- ja tuotantotekniikan näyttötoimintaa tulee kehittää niin, että työelämäyhteistyö yleistyy. On tärkeää tunnistaa tilanteet, joissa näyttö on aidosti toteutettava oppilaitoksessa – ja toisaalta ne, joissa oppilaitosten vakiintuneet käytännöt estävät työelämässä tapahtuvan näytön toteutuksen”, korostaa johtava arviointiasiantuntija Paula Kilpeläinen.

Opettajien työelämäosaamista vahvistettava

Työelämäyhteistyön puutteet heijastuvat myös opettajien osaamiseen. Ajantasainen työelämäosaaminen on keskeistä, jotta koulutus vastaa alan muuttuvia tarpeita. Opettajilla tulisi olla vahvempi substanssiosaaminen sekä laajemmat ja säännöllisesti päivittyvät verkostot alan työpaikkoihin.

”Ajan tasalla pysyminen edellyttää osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Opettajien tiivis yhteistyö työelämän kanssa on toimivaksi todettu tapa ylläpitää ja kehittää osaamista, ja koulutuksen järjestäjien tulee aktiivisesti mahdollistaa tämä”, sanoo arviointiasiantuntija Raisa Hievanen.

Matematiikka ja työelämätaidot kaipaavat vahvistusta

Opiskelijoiden vahvuuksia ovat ammattialan perusosaaminen: keskeisten koneiden ja laitteiden hallinta sekä hyvä työturvallisuusosaaminen.

Sen sijaan matemaattisissa taidoissa on selviä puutteita, ja perustutkinnosta valmistuvilla myös työelämätaidot vaativat kehittämistä. Matematiikan hallinta on kuitenkin perusta monille alan työtehtäville ja jatko-opinnoille.

Keskeyttämiset liian yleisiä

Keskeyttämisaste on alalla korkea. Vuonna 2021 perustutkinnon aloittaneista vain noin puolet oli valmistunut kolmen vuoden kuluessa. Ammattitutkinnossa valmistumisaste oli vielä matalampi, ja molemmissa tutkinnoissa noin neljännes keskeytti opinnot kokonaan.

Selvitys korostaa, että oppilaitosten on panostettava opiskelijoiden ohjaukseen ja tukeen, jotta useampi opiskelija suorittaisi tutkinnon loppuun tai siirtyisi toisiin opintoihin keskeyttämisen sijaan.