NRC Group jatkaa Pohjois-Suomen rataverkon kunnossapitäjänä.
Väyläviraston kanssa solmitun jatkosopimuksen arvo on 9,4 miljoonaa euroa. Sopimus kattaa yli 470 raidekilometriä Kokkolasta Ouluun sekä rataosuudet Tuomioja–Raahe ja Ylivieska–Iisalmi.
NRC Group ja Väylävirasto ovat solmineet kaksivuotisen jatkosopimuksen Pohjois-Suomen rataverkon kunnossapitoalueesta 9. Alue kattaa pääradan Kokkolasta Ouluun sekä rataosuudet Tuomioja–Raahe ja Ylivieska–Iisalmi. Sopimuksen arvo on 9,4 miljoonaa euroa, ja se on voimassa 1. marraskuuta 2026 alkaen vuoden 2028 loppupuolelle.
Suunnitelmallinen kunnossapito parantaa radan geometriaa, lisää henkilöliikenteen matkustusmukavuutta ja pidentää ratainfran elinkaarta. Lisäksi junaliikenne pystyy kulkemaan ilman turhia nopeusrajoituksia.
– Uusi sopimus on osoitus NRC Groupin vahvasta roolista infran kunnossapitäjänä Suomessa. Kunnossapito on ydinosaamistamme, ja varmistamme laadukkaalla ja kunnianhimoisella tekemisellä junaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Pohjois-Suomessa jatkossakin, NRC Groupin Rautatiet-divisioonan johtaja Mikko Mäkelä toteaa.
Hyvin erilaisia rataosuuksia
Kunnossapitoalue 9 sisältää liikennemääriltään hyvin vaihtelevia rataosuuksia. Kokkolan ja Oulun välinen rataverkko on osa Suomen nopealiikenteistä päärataa, ja rata Kokkolasta Raaheen ja Ouluun on myös merkittävä tavaraliikenneväylä.
– Ennakoivalla ja oikein kohdistetulla kunnossapidolla saamme henkilö- ja tavaraliikenteen kulkemaan sujuvasti joka säällä. Olemme toimineet rataosan kunnossapitäjänä vuodesta 2020 lähtien, joten meillä on erinomaista kokemusta ja osaamista alueen erityispiirteistä ja kunnossapidon tarpeista, kertoo projektipäällikkö Matias Auniola NRC Groupista.
Kunnossapitoalueen laajuus on yhteensä noin 470 raidekilometriä, ja siihen sisältyy 370 vaihdetta sekä 159 tasoristeystä. Kokonaisuuteen kuuluvat myös radan turvalaitteet, kuten raidevirtapiirit ja akselinlaskentaosuudet. Ratapölkkyjä uusitaan vuosittain vähintään 500 kappaletta.
Alueella on kunnossapitotarpeiltaan hyvin erilaisia osuuksia.
– Päärata Kokkolasta Ouluun on vaatimuksiltaan korkeimman kunnossapitoluokan rataosuus. Yksiraiteisilla rataosuuksilla puolestaan painottuu esimerkiksi tasoristeysten kunnossapito, Auniola toteaa.
Radan kunnossapitoon kuuluu etukäteen määritellyn huoltokierron mukaisia töitä ympäri vuoden. Korjaus- ja kunnostussuunnitelmia täsmennetään kiskojen ultraäänitarkastusten, kävelytarkastusten ja Meeri-radantarkastusvaunun tuottamien geometriatietojen perusteella. Lisäksi alueita tarkastetaan yhdessä tilaajan kanssa.
Työt rytmittyvät junaliikenteen mukaan
Pohjoisilla kunnossapitoalueilla on edelleen runsaasti yksiraiteisia rataosuuksia, mikä vaatii kunnossapidon tarkkaa suunnittelua ja ammattitaitoa. Työt on ajoitettava täsmällisesti junaliikenteen ehdoilla. Keväälle ja syksylle on ajoitettu pidemmät työikkunat, jolloin liikenteen taukojen aikana voidaan huoltaa laajempia kokonaisuuksia kerralla.
Peruskunnossapito keskittyy kesään
Pääosa kunnossapitotöistä tehdään sulan maan aikana kesäkaudella, jolloin painottuvat erityisesti ratojen tukemistyöt ja kiskojen uusiminen. Kiertotalous näkyy myös raiteilla, sillä korkeamman kunnossapitoluokan radoilta poistettuja kiskoja kierrätetään vähäliikenteisille osuuksille uusiokäyttöön.
Vaihteiden, turvalaitteiden ja asetinlaitteiden huoltoa tehdään tasaisesti ympäri vuoden. Talvella kunnossapidon painopiste on lumen ja jään poistossa, liukkauden torjunnassa sekä vaihteiden huollossa, jotta rata pysyy turvallisena ja liikennöitävänä kaikissa sääolosuhteissa.

