Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

Asiantuntijat säätää laitteiston parametreja ja asentaa ohjelmiston veturin ohjaamoon.

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Poikkeavat sääolosuhteet, kuten tiheä sumu, rankkasateet ja lumimyrskyt, aiheuttavat vuosittain valtavia turvallisuusriskejä ja kustannuksia liikenne- ja kaivosalalle ympäri maailmaa. VTT ja teknologiayhtiö  ToolTech  ovat kehittäneet uuden ympäristönhavainnointijärjestelmän, jonka avulla voidaan havaita esteet tehokkaasti jopa lähes olemattomassa näkyvyydessä.

Uusi sensorijärjestelmä yhdistää tutkan, lämpökameran, satelliittipaikannuksen sekä tekoälyohjelmiston. Järjestelmä kykenee havaitsemaan ihmisiä ja eläimiä yli 200 metrin päästä ja ilmoittamaan havainnosta välittömästi ajoneuvon kuljettajalle.

MAINOS
MAINOS PÄÄTTYY

VTT kertoo, että teknologiaa on testattu lupaavin tuloksin Intian rautateillä, joilla liikkuu junien lisäksi paljon ihmisiä ja eläimiä, kuten koiria, lehmiä ja norsuja. Törmäykset ovat yleisiä, ja junien turvallinen matkanopeus tammi-maaliskuun sumuisissa olosuhteissa on vain noin 20 kilometriä tunnissa.

VTT_sensorit
Kuva: Shutterstock

Testien perusteella junien turvallista matkanopeutta voidaan teknologian avulla nostaa merkittävästi ja samalla vähentää onnettomuuksia.

Järjestelmä on tällä hetkellä The Automotive Research Association of Indian (ARAI) arviointiprosessissa. Järjestelmän lopullinen hyödyntäjä on Intian valtion rautatieyhtiö Indian Railways.

– Intian testitulokset osoittavat, että teknologia parantaa turvallisuutta dramaattisesti. Potentiaalia on myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Esimerkiksi Saksassa ja Kaliforniassa on jopa sata sumuista päivää vuodessa, toteaa tutkimusryhmän vetäjä Matti Kutila VTT:ltä.

Sopii myös kaivosteollisuudelle

Sensorijärjestelmää voidaan hyödyntää myös kaivosteollisuudessa, jossa sääolosuhteiden aiheuttamista suunnittelemattomista seisokeista seuraa huomattavia taloudellisia menetyksiä. Teknologian avulla seisokkien määrä vähenee, kun työskentely ääriolosuhteissa on turvallisempaa.

87faf0eeb664fa1f_800x800ar
Kameralaite asennetaan veturin katolle. Kuva: VTT

– Sensorijärjestelmä parantaa työkoneiden tuottavuutta ja lisää turvallisuutta. Kun suunnittelemattomia seisokkeja vähennetään, koneiden käyttöaste nousee ja tuotantomäärät kasvavat. Tämä näkyy suoraan kaivosten tuloksessa, toimitusjohtaja Atul Khanna ToolTechiltä sanoo.

Intiaan kehitetty sensorijärjestelmä on osa VTT:n kehitystyötä, jolla luodaan luotettavia sensoriratkaisuja haastaviin ympäristöihin ja äärimmäisiin sääolosuhteisiin. VTT ja ToolTech Europe Oy aikovat viedä teknologian myös muualle kehittyville markkinoille.

Youtubessa julkaistu video  havainnollistaa , kuinka junaan asennettu sensoriteknologia parantaa näkyvyyttä junan kuljettajalle haastavissa olosuhteissa.